Branża IT po dwóch latach pandemii – co się zmieniło?

Pandemia COVID-19 mocno wpłynęła na podmioty należące do sektora IT. Cały świat zaczął cyfryzować się na potęgę – z raportu firmy Ernst & Young wynika, że aż 57% polskich przedsiębiorstw przyspieszyło w czasie trwania pandemii proces transformacji cyfrowej1. Z całą pewnością pandemia mocno nakręciła popyt na specjalistów branży tech, którzy w procesie transformacji okazali się wręcz niezbędni. Ekspertów IT potrzebują dziś niemal wszyscy. Co najbardziej w ich pracy zmieniły dwa lata pandemii? 

 

Praca zdalna / hybrydowa stała się standardem

 

Przed pandemią prawie 70% organizacji IT dopuszczało pracę tylko z biura, a tylko ok. 3% umożliwiało pracę wyłącznie z domu (mniej niż 30% oferowało model hybrydowy). Dziś model hybrydowy to standard dla 83% firm2. Praca zdalna doceniana jest przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu, a także możliwość samodzielnego wyboru miejsca i stanowiska pracy. Z drugiej strony, taki tryb ograniczył możliwość kontaktu z ludźmi i zwiększył poczucie osamotnienia pracowników. 

 

Globalne możliwości rozwoju 

 

Wynikają one z możliwości pracy zdalnej. Pracownicy branży IT dzięki spopularyzowaniu takiego trybu pracy mogą z łatwością korzystać z ofert zagranicznych firm. Polscy pracownicy z branży tech są jednymi z najbardziej wykwalifikowanych na świecie, a projekty realizują według takich samych metodyk, wzorców i dobrych praktyk jak firmy zagraniczne. Dzięki temu, jeśli znają wymagany język, mogą szukać zatrudnienia na światowym rynku, sięgając po nowe wyzwania i często wyższe wynagrodzenia. 

 

Rosnące wynagrodzenia  

 

Wzrost zapotrzebowania na pracowników technicznych pociągnął ze sobą wzrost wynagrodzeń w specjalizacjach IT. Choć na początku pandemii wzrost wynagrodzeń w IT mocno wyhamował, już na przełomie 2020/2021 powróciła presja płacowa, a dzisiejsze stawki przekraczają kilkakrotnie te sprzed pandemii. Na najbardziej atrakcyjne stawki liczyć mogą eksperci od wdrażania rozwiązań chmurowych, analitycy Big Data, a także przedstawiciele DevOps i Business Intelligence. Do bardzo pożądanych na rynku pracowników należą też oczywiście programiści, a także projektanci UX/UI. 

 

Kultura pracy i wzrost znaczenia dobrostanu pracowników 

 

Pandemia i częściowa izolacja pracowników w domach pokazały, że równie duże – jak pensja – znaczenie mają benefity pozapłacowe, tj.: atmosfera pracy, czy dobra komunikacja zespołowa. Obszarem, który bardzo mocno rozwinął się w czasie pandemii, jest tzw. well-being. Firmy stały się w pewnym sensie współodpowiedzialne za bezpieczeństwo psychiczne swoich pracowników i coraz bardziej dbają o ich dobrostan psychiczny. W wielu firmach pojawiły się konsultacje psychologiczne, dofinansowania do sprzętu sportowego czy zajęcia medytacji. Coraz popularniejsze w krajach zachodnich stają się nielimitowane urlopy wypoczynkowe, a nawet czterodniowy tydzień pracy. 

 

Wnioski 

 

Branża IT w pandemii niemal zupełnie przeniosła się do świata wirtualnego. Potrzeba coraz więcej specjalistów i wygląda na to, że kolejne miesiące, a nawet lata tego nie zmienią. Cyfryzacja staje się codziennością, warto więc pamiętać, że wciąż największe znaczenie mają rozwój i dobre samopoczucie pracowników. 

Aktualności

Branża IT śpi spokojnie. „Nie spodziewamy się redukcji zatrudnienia”

Rynek IT w ostatnich latach dynamicznie się zmienia. Najpierw – podobnie jak inne branże – musiał zmierzyć się z wyzwaniami spowodowanymi pandemią koronawirusa, teraz zaś reaguje na skutki wojny na Ukrainie. Jak zachowają się pracodawcy? Czy pracownicy mogą czuć się zaniepokojeni? Odpowiedzi na te pytania szukamy wraz z Kordianem Kowalewskim, IT Delivery Managerem w IT LeasingTeam.

Czytaj więcej

Jak wojna w Ukrainie wpłynęła na nasz rynek IT?

Inwazja Rosji w Ukrainie trwa już czwarty miesiąc i pośrednio oddziałuje na wszystkie sektory gospodarki, w tym również IT. Z jednej strony przybyła do Polski grupa wyspecjalizowanych pracowników IT, z drugiej obserwujemy zwiększenie wydatków firm na bezpieczeństwo IT kosztem nowych projektów developerskich. Jakie trendy na rynku IT obserwują eksperci z agencji zatrudnienia IT LeasingTeam?

Czytaj więcej

Wzrost znaczenia automatyzacji HR w dobie cyfryzacji przedsiębiorstw

Wspominaliśmy już o istocie pracy zdalnej w IT (w trakcie i po pandemii) - tym razem chcieliśmy zwrócić uwagę, na inny obszar. Większość polskich firm ma wciąż do nadrobienia spore zaległości w obszarze cyfryzacji, ostatnie dwa lata pokazały, że i w naszym kraju transformacja cyfrowa oraz wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych mogą przebiegać bardzo szybko. Pandemia udowodniła, że najlepsze projekty na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie mogą obejmować nie tylko duże korporacje, ale też startupy i mikroprzedsiębiorstwa. Jak jednak cyfryzować takie działy jak Human Resources? I czy w ogóle warto automatyzować HR?

Czytaj więcej

Nowa strona ITLT

Witamy serdecznie na nowej odsłonie naszej strony oraz zapraszamy do śledzenia naszego profilu na LinkedIn. Znajdziecie tutaj najnowsze wiadomości dotyczące świata IT, trendów, technologii i naszych projektów. Będziemy dzielić się swoimi spostrzeżeniami i wiedzą, która pomoże w Twoim biznesie i karierze.

Czytaj więcej