Branża IT po dwóch latach pandemii – co się zmieniło?

Pandemia COVID-19 mocno wpłynęła na podmioty należące do sektora IT. Cały świat zaczął cyfryzować się na potęgę – z raportu firmy Ernst & Young wynika, że aż 57% polskich przedsiębiorstw przyspieszyło w czasie trwania pandemii proces transformacji cyfrowej1. Z całą pewnością pandemia mocno nakręciła popyt na specjalistów branży tech, którzy w procesie transformacji okazali się wręcz niezbędni. Ekspertów IT potrzebują dziś niemal wszyscy. Co najbardziej w ich pracy zmieniły dwa lata pandemii?
Praca zdalna / hybrydowa stała się standardem
Przed pandemią prawie 70% organizacji IT dopuszczało pracę tylko z biura, a tylko ok. 3% umożliwiało pracę wyłącznie z domu (mniej niż 30% oferowało model hybrydowy). Dziś model hybrydowy to standard dla 83% firm2. Praca zdalna doceniana jest przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu, a także możliwość samodzielnego wyboru miejsca i stanowiska pracy. Z drugiej strony, taki tryb ograniczył możliwość kontaktu z ludźmi i zwiększył poczucie osamotnienia pracowników.
Globalne możliwości rozwoju
Wynikają one z możliwości pracy zdalnej. Pracownicy branży IT dzięki spopularyzowaniu takiego trybu pracy mogą z łatwością korzystać z ofert zagranicznych firm. Polscy pracownicy z branży tech są jednymi z najbardziej wykwalifikowanych na świecie, a projekty realizują według takich samych metodyk, wzorców i dobrych praktyk jak firmy zagraniczne. Dzięki temu, jeśli znają wymagany język, mogą szukać zatrudnienia na światowym rynku, sięgając po nowe wyzwania i często wyższe wynagrodzenia.
Rosnące wynagrodzenia
Wzrost zapotrzebowania na pracowników technicznych pociągnął ze sobą wzrost wynagrodzeń w specjalizacjach IT. Choć na początku pandemii wzrost wynagrodzeń w IT mocno wyhamował, już na przełomie 2020/2021 powróciła presja płacowa, a dzisiejsze stawki przekraczają kilkakrotnie te sprzed pandemii. Na najbardziej atrakcyjne stawki liczyć mogą eksperci od wdrażania rozwiązań chmurowych, analitycy Big Data, a także przedstawiciele DevOps i Business Intelligence. Do bardzo pożądanych na rynku pracowników należą też oczywiście programiści, a także projektanci UX/UI.
Kultura pracy i wzrost znaczenia dobrostanu pracowników
Pandemia i częściowa izolacja pracowników w domach pokazały, że równie duże – jak pensja – znaczenie mają benefity pozapłacowe, tj.: atmosfera pracy, czy dobra komunikacja zespołowa. Obszarem, który bardzo mocno rozwinął się w czasie pandemii, jest tzw. well-being. Firmy stały się w pewnym sensie współodpowiedzialne za bezpieczeństwo psychiczne swoich pracowników i coraz bardziej dbają o ich dobrostan psychiczny. W wielu firmach pojawiły się konsultacje psychologiczne, dofinansowania do sprzętu sportowego czy zajęcia medytacji. Coraz popularniejsze w krajach zachodnich stają się nielimitowane urlopy wypoczynkowe, a nawet czterodniowy tydzień pracy.
Wnioski
Branża IT w pandemii niemal zupełnie przeniosła się do świata wirtualnego. Potrzeba coraz więcej specjalistów i wygląda na to, że kolejne miesiące, a nawet lata tego nie zmienią. Cyfryzacja staje się codziennością, warto więc pamiętać, że wciąż największe znaczenie mają rozwój i dobre samopoczucie pracowników.