Założenie działalności gospodarczej

Rejestracja w CEIDG

Otrzymałeś ciekawą ofertę pracy na zasadach B2B, czyli business-to-business, ale nie prowadzisz własnej działalności gospodarczej? Chcesz założyć własną firmę, ale nie wiesz od czego zacząć? Coraz więcej osób rezygnuje z etatu na rzecz własnej działalności gospodarczej. Korzyści z tej formy zatrudnienia jest wiele, a formalności związane z założeniem własnej firmy nie sprawiają już tak wiele trudności jak kiedyś. Wystarczy wykonać kilka prostych czynności.

Pierwszym krokiem jest rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W tym celu należy poprawnie wypełnić wniosek CEIDG-1, dostępny na stronie CEiIDG. Nie jest on skomplikowany, warto jednak zapoznać się z instrukcją wypełniania formularza i przygotować następujące dane: nazwę firmy, adres działalności, datę jej rozpoczęcia, formę i miejsce opodatkowania, konto bankowe oraz kody klasyfikacji działalności gospodarczej (PKD). Rejestracja w CEIDG jest wolna od opłat.

Zintegrowany wniosek CEIDG-1 jest równocześnie zgłoszeniem do ZUS (lub KRUS) w celu rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, Głównego Urzędu Statystycznego w celu uzyskania numeru REGON oraz Urzędu Skarbowego do nadania numeru NIP lub jego aktualizację.

Wybór formy opodatkowania

Zakładając firmę mamy do wyboru jedną z czterech form opodatkowania: na zasadach ogólnych, gdzie skala podatkowa wynosi 18% i 32%, podatek liniowy 19%, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz kartę podatkową. Najczęściej wybierane są dwie pierwsze formy, których wspólnym atutem jest możliwość odliczania kosztów. Koszty zmniejszają podstawę opodatkowania, co przekłada się na większy dochód przedsiębiorcy.

Do kosztów możemy zaliczyć m.in.:

  • usługi księgowe,
  • koszty związane z edukacją m.in. szkolenia, książki i magazyny związane z działalnością i rozwojem firmy,
  • zaopatrzenie biura w artykuły biurowe,
  • sprzęt komputerowy potrzebny do pracy, Internet, telefon,
  • fundusz reprezentacyjny (lunch, ubiór na spotkania z klientami),
  • samochód i paliwo (na określonych warunkach),
  • czynsz i opłaty związane z prowadzeniem biura (jeśli prowadzimy firmę w mieszkaniu, które służy również do celów prywatnych, wówczas należy procentowo określić, jaki procent mieszkania używany jest do prowadzenia firmy).

Rejestracja dla celów VAT

Kolejną kwestią jest podatek od towarów i usług (VAT). Zakładając działalność gospodarczą możesz zarejestrować się jako podatnik VAT. Jest to indywidualna decyzja i przed jej podjęciem należy rozważyć wszystkie plusy i minusy.  Warto skonsultować swoją decyzję np. z księgową, która dokładnie orientuje się w obowiązujących przepisach i doradzi, czy w twoim przypadku opłaca się zostać podatnikiem VAT czy nie.

Warto zaznaczyć, że pewne rodzaje działalności oraz wartość sprzedaży zobowiązują przedsiębiorcę do rejestracji jako podatnika VAT. Mówi o tym artykuł 113 ustawy o VAT.

Rejestracja dla celów VAT jest bezpłatna i dokonuje się jej na druku VAT-R, składając go we właściwym Urzędzie Skarbowym lub dołączając zgłoszenie rejestracyjne VAT-R do wniosku CEIDG-1.

Zgłoszenie firmy do ZUS

Po wypełnieniu wniosku i zarejestrowaniu firmy w terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej należy zgłosić się do oddziału ZUS  w celu wyboru formy ubezpieczenia (ZUS ZUA/ZZA).

Jako nowy przedsiębiorca możesz skorzystać z tzw. małego ZUS-u czyli płacenia mniejszych składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 24 miesięcy. Minimalne miesięczne składki ZUS dla rozpoczynających działalność gospodarczą (styczeń – grudzień 2016) wynoszą 465,28 zł.

Są jednak pewne wyjątki, z preferencyjnych składek ZUS nie mogą skorzystać:

  • przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatnich 5 lat prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • osoby, które w ramach działalności wykonują pracę na rzecz byłego pracodawcy (o ile świadczą taką samą pracę jak wcześniej w ramach etatu),
  • wspólnicy spółek jawnych, partnerskich i komandytowych,
  • wspólnik jednoosobowej spółki z o.o.,
  • osoby zobowiązane do opłacania składek, nieposiadające zarejestrowanej działalności.

Pełny miesięczny wymiar składek ZUS za działalność gospodarczą (za miesiące styczeń – grudzień 2016) wynosi 1121,52 zł.

Zawieszenie działalności

Jeżeli w pewnym momencie prowadzenia działalności nie będziesz mieć pieniędzy na opłacanie składek lub będzie ci się marzył kilkumiesięczny urlop nie musisz od razu likwidować firmy. Możesz po prostu zawiesić jednoosobową działalność gospodarczą na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

Wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej składamy we właściwym urzędzie gminy, albo w formie elektronicznej przez stronę CEIDG. Zgłoszenie informacji o zawieszeniu działalności i jej wznowieniu jest zwolnione z opłat.

ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

Dużym ułatwieniem w załatwianiu spraw urzędowych jest posiadanie podpisu z certyfikatem kwalifikowanym lub nieodpłatnego profilu zaufanego (tylko do kontaktów z administracją) na platformie ePUAP czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Dzięki posiadaniu podpisu z certyfikatem wiele spraw urzędowych będziesz mógł załatwić bez konieczności wychodzenia z domu i w ten sposób zaoszczędzisz sporo czasu.

Jeśli jednak uważasz, że założenie firmy przerasta twoje możliwości zawsze możesz skorzystać z porady np. zaufanej księgowej. Na rynku działa również wiele firm oferujących kompleksową pomoc przy załatwieniu formalności związanych z założeniem firmy, a także oferujących przedsiębiorcom doradztwo i prowadzenie księgowości.  Korzystając z ich usług, będziesz musiał tylko zgłosić się do urzędu i potwierdzić wniosek CEIDG swoim podpisem.

W razie niejasności lub problemów można również zadzwonić na infolinię CEIDG: 801 055 088.